8 okt. 2010

Vet ditt Värde!

Tidigare publicerad den 8/10-10 på Sigges radioteater

Tillhör du dom som ibland inte vet ditt värde, som tycker att du är tråkig, ful och värdelös? Som tycker att alla andra är bättre än du?

Fundera då över om du skulle säga så om ngn annan. Finns det ngn som du tycker inte är värd kärlek, stöd och respekt? Finns det ngn som du inte tycker är värdefull? Tror inte det va? Du tycker nog att alla är lika mkt värda även om en del ibland gör eller säger saker som inte är så värdefulla.

Så ta nu och "ställ dig bredvid" en stund, och ta en titt. Visst är det konstigt att alla andra är värdefulla, bara inte du! Vad är det som gör dig så unik och annorlunda på ett negativt sätt? Ingenting! Skillnaden sitter i huvudet... ngn har sagt till dig att du är värdelös, programmerat dig med den tanken, precis som du kanske har programmerats med tankar som "du kan inte sjunga" eller "du är dum" Inget av detta är sant. Alla har olika förmågor, ja förvisso, men alla kan sjunga lite, och med övning så blir det bättre och bättre. Och då har du chansen att programmera om dig med "jag-kan-tankar" i stället,

Likaså kan du programmera dig med "jag-är-värdefull-tankar" Tankar som att jag sjunger inte bäst i kören, men min röst är en viktig del i att kören är så bra som den är, utan mig hade basstämman blivit mkt tunnare. Och nog har du hört uttrycket: "Det skulle vara väldigt tyst i skogen om bara de fåglar som sjunger vackrast sjöng". Vi är alla en viktig del av Livet, vi har gåvor och uppgifter som ingen annan har. Vi är helt enkelt VÄRDEFULLA bara för att vi är just precis den vi är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar