11 okt. 2010

Vår inre Shaman

Tidigare publicerad den 11/10-10 på Sigges radioteater

När jag vaknade i dag läste jag som jag gärna gör min vän Carolas fantastiska blogg "Allting finns" och lät mig inspireras av den. Gör så du också, följ  Carolas blogg och låt dig inspireras av hennes vackra och kloka ord.

Shaman betyder "den som vet" För mig så finns det en shaman inom oss alla, Eller som Herman Hesse uttryckte det:

"det inre väsen som formar ditt liv vet redan varför. Det är så skönt att veta att det inom oss finns ngn som vet allt, vill allt, gör allt bättre än vi själva"

Vi har alla svar innom oss, det gäller bara att få kontakt med "Vår inre Shaman", eller "Vårt Kreativa Jag" som jag också brukar kalla det, den delen av oss som vet ALLT, och som skapar vår verklighet.

Det finns många vägar att nå den kontakten, och ingen väg är bättre eller sämre än ngn annan, det viktiga är att vi vet att vi har alla svaren, och att vi hittar vår väg att få kontakt med dom.

Själv så hittar jag ofta svaren, och mitt kreativa flöde i kontakten med andra, jag skriver eller säger ngt i ett majl, ett samtal eller en chatt och inser sedan: "Wow! ja så är det". Just i mötet med andra tror jag är en bra väg för många. I ett öppet och ärligt samtal får vi sätta ord på det som snurrar i vårt huvud, och ofta kommer svaret bara genom det. Andra gånger har jag magiska möten med djur i den yttre eller inre världen, dessa möten har ofta ngt viktigt att säga mig. Det absolut trevligaste sättet att få mina svar på är när ngn oförberett ställer en fråga och jag svarar utan att tänka, och sekunden efteråt tänker "Jaha, ska jag det!"

Andra sätt kan vara att meditera, att be till det vi väljer att kalla vår större kraft, att lägga tarokort eller runor, att ställa frågan och slumpmässigt slå upp ngn bok för att där finna svaret, att läsa en bok som på ngt vis "kallar" på oss, att göra en inre resa, med eller utan hjälp av en trumma, meditationsskiva eller annan ledning, att lägga handen på hjärtat i kontakt med vår inre shaman och låta svaret komma, t o m ett veckotidningshoroskop eller en facebookapplikation kan ge oss svaret om vi väljer att lyssna. 

Ska du ta ett beslut, och du vet inte vad du vill. Prova de olika alternativen och lyssna till det svar som får din kropp att slappna av, med ett stort vidöppet "Yessss!" Sekunden efter kommer de andra rösterna kanske att oponera sig och säga saker som "du är inte klok", eller "klart du måste det", dom rösterna får vi ta hand om sedan det viktigaste är den röst vi hör den sekunden beslutet tas, den rösten som får oss att slappna av.

Sätten och vägarna är många, det viktiga är att vi vet att vi har svaret, och att vi finner våra vägar att nå fram till dom. Vägen kan inefatta stöd av andra människor, svaret kan komma via andra människor, men det är alltid vårt svar som är det viktiga och riktiga för oss, inte deras.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar