29 okt. 2010

Kärleksbombning

Tidigare publicerad den 29/10-10 på Sigges radioteater

Ofta händer det att jag går och tänker på ngn utan att riktigt veta varför, ringer upp personen i fråga och får höra "jag tänkte just på dig" och vice versa. Eller när jag har en trist och tråkig dag och kanske är lite nere, då hör plötsligt ngn vän av sig och undrar hur är det.

För mig innebär det ett slags bevis på att vi faktiskt är förbundna med Allt och Alla. Känns tryggt att veta att det är så. Men det innebär också ett ansvar.

I förgår delade jag en liten slående men ganska elak text om regeringen och sjukförsäkringen på Facebook, tänkte inte så mkt på det då, det var helt enkelt bara en slående text! Och många kopierade och delade vidare. Men vad vi alla faktiskt gjorde var att vi tog energi från regeringen. Vad vi säger bakom ngns rygg spelar roll, om vi är förbundna med varandra. När vi pratar skit om ngn tar vi deras energi.

Vad regeringen behöver är inte att vi tar deras energi, det är inte heller vad vi behöver eftersom vi ju inte kan komma ifrån att regeringen har en ganska stor påverkan på vårt liv. Vad regeringen behöver är snarare en massa Kärlek och ärliga speglingar. Positiva tankar på vad de gör som faktiskt är bra för oss. Självklart så behöver vi även sätta gränser och skydda oss själva, jag menar inte att vi ska blunda för det "negativa" men inget blir bättre av att vi är "negativa" tillbaka.

För ett par år sedan var jag på en kurs, på ett konferenscentrum som även hyste en skola. Bespisningspersonalen var sur och otrevlig, maten var inget vidare, de verkade verkligen vantrivas på jobbet. Och då vi ätit där första ggn började vi genast gnälla och prata skit om dom bakom deras rygg. Ngn tänkte till och vi beslöt att gemensamt Kärleksbomba dom. Efter detta så började vi tacka för maten, vi berömde det som var bra, gav dom helt enkelt en massa Kärlek och bekräftelse, en massa energi. På ngn dag så var personalen jättetrevlig, maten blev godare, och allt blev bättre.

Förra sommaren hade jag ett möte med ngn som jag haft svårt för under större delen av mitt liv. I stället för att gå och bekymra mig inför mötet, oroa mig för hur jag skulle orka med det, som jag brukat, tänkte jag på hur trevligt det skulle bli. Och det blev verkligen trevligt, det bästa mötet vi har haft.

Tänk om vi skulle börja Kärleksbomba regeringen. Skicka positiva berömmande e-mail till ministrarna när de gör ngt som vi tycker är bra. Tror ni att det skulle påverka politiken, om många gjorde så. De skulle gå till jobbet och längta efter att göra bra saker, i stället för att tänka tankar som: "Här försöker man göra ngt bra och så får man bara skit för det". Hur skulle du själv känna om du gick till jobbet med den tanken?

Kan vi inte gemensamt komma överens om att vi Kärleksbombar regeringen. Varje gång de gör ngt som vi tycker är bra, så delar vi det på Facebook tillsammans med den ansvarige ministerns e-mail, så att alla våra vänner som också tycker att det är ngt bra kan maila sitt tack och beröm. Samtidigt så skapar vi också ett möte med ministern, och får tillfälle att sakligt och utan slag under bältet berätta om hur andra delar av deras politik påverkar vårt liv. Vi får tillfälle att berätta, om våra idéer om hur det skulle kunna vara istället.

Tror du att det skulle göra skillnad, tror du att det skulle påverka mer positivt än vårt skitsnack bakom ryggen?

Låt oss ta ansvar, låt oss få vår energi genom att ge Kärlek i st f att försöka ta energi från andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar