26 apr. 2012

Vägar korsas av en anledning (av Kalle Johansson)

Text och bild lånad av Kalle Johansson
 
Det bästa med att hålla av någon är att jag känner mej
som en ”hel” människa. Mitt behov av den personen,
den känsla av att ”jag är en del av dig, du är en del av mig”
som två människor delar, den gör dem oumbärliga för varandra.
Och den känslan är relativt ny för mej, det gäller alla relationer,
kärleksförhållanden har jag inte kommit så långt i men jag har
inte bråttom, det händer när det är dags för det.
.
Men relationer till andra medpassagerare i livet, kända
som okända, när våra vägar korsas och det bara känns
i hela kroppen att "den människan betyder något för mej".
Och idag känner jag så till de flesta jag möter, för jag har den
inställningen att alla våra vägar korsas av någon anledning.
Jag behöver inte fatta det på en gång idag, utan jag vet att
jag kommer att få reda på det under tidens gång. OM...
.
OM jag inte avfärdar alla som idioter, som inte håller med mej,
tycker som jag och alltid ger mej rätt. Det krävde jag i det
aktiva missbruket och kriminalliteten, och de som inte stämde
in på "min" (skeva) bild, tog jag bort ur mitt liv. Och som resultat
av det fick jag inte reda på vilken anledningen var att vi träffats.
.
Idag har jag tålamod och tolerans till andra, tillsammans med
en nyfikenhet vad mina möten med andra kommer att ge mej
och dom. Och de som jag irriterar mej mest på idag lyssnar
jag MEST på och lägger lite extra energi på för att ta reda på
anledningen. För det är dom som jag kommer att lära mej
mest av, för de har oftast träffat en punkt i mej som jag
behöver bearbeta eller få bort och min irritation kommer
ifrån att jag troligtvis ser en likhet i dom undermedvetet,
en likhet som jag inte tycker om hos mej själv och därför
projicerar min irritation på dom eller ilska. Eller jag utagerar
inte den längre, utan iritatioen stannar vid en tanke innan
jag kommer på vem det jag egentligen är irriterad på.
.
Så därför älskar jag den här känslan av samhörighet.
Att jag kan älska min omgivning, utan krav. Och samtidigt inte
vara så blåögd att jag eller den blir skadad. För ibland är det
meningen bara att korsa våra vägar och sen gå vidare åt
varsitt håll. Men jag kan gå åt mitt håll idag utan att försöka
nedvärdera den andra eller få den att se "sämre" ut än mej.
Vad skulle det ge mej? ingenting mer än att jag behöver be
om förlåtelse till den.
.
Det enda livets möten begär av mej är att jag ska
älska andra så som jag vill bli älskad, eller i alla fall bemött,
och det gäller ALLA, det fungerar inte att välja ut dom jag
själv vill. För jag vill ju inte tex att den som jag går skilda vägar ifrån
ska snacka skit om mej, och med all sannolikhet så vill inte den
att jag gör det om den.
.
Om jag har svårt för att hålla av en viss person, så gör jag så
helt enkelt som så att jag bestämmer mej för att inte göra
honom eller henne illa. Om alla kunde låta bli att göra någon
annan illa bra under en enda dag, skulle livet bli annorlunda
för många. Vi skulle få en helt ny syn på tillvaron. Det tror
jag i alla fall. Och jag vet att det kanske är en omöjlighet,
men eftersom jag tror på det kan jag agera så, och vad vet
jag? Någon annan kanske oxå börjar göra det och sen.....
.
Ju mer jag tycker om andra, några andra, på något vis,
desto mer kommer jag att kunna tycka om alla andra.
Kärleken gör mej lätt till sinnes och lättar livets bördor.
Vardagens tristess kan förbytas i ett lyckoskimmer
när kärleken bor i mitt hjärta. Kärleken uppfyller mej,
och ju mer jag skänker bort, desto mer har jag kvar.
Och får tillbaka... Det kommer jag inte ifrån...
.
Var och en är oss knutna till varandra, och till alla andra.
På ett eller annat sätt. Alla är vi oumbärliga för helheten.
Den vore ofullkomlig utan mej.... och dej...
.
När jag träffar någon av mina vänner, eller en främling idag ska jag
vara tacksam för vad han eller hon har att ge mig.
[Kalle Johansson]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar