23 aug. 2013

Hen är Vuxen!


Lärde mig något bra av min kloka Älskling i helgen.

Varje gång jag vill ta hand om en Vuxen människa kan jag säga till mig själv "Hen är Vuxen!" Vem är jag att förminska en Vuxen människa? Vad får mig att tro att jag är mera Vuxen än hen? och att jag vet bättre vad som är bra för hen?

Det är stor skillnad på att göra någon en tjänst, att hjälpa och stötta någon som ber om det, och på att "Ta hand om" en Vuxen människa. Så länge vi ger av oss själva utan att åsidosätta oss själva, och utan att ha dolda motiv att tillskansa oss uppmärksamhet och bekräftelse så är Givandet bara Vackert och Viktigt. Men om vi tror oss veta bättre, om vi tror oss vara vuxnare, då förminskar vi mottagaren.

Jag tror faktiskt att Givandet är Livsnödvändigt för att vi ska må bra som människor, vi är sociala varelser som behöver varandra och utan Generositet på alla plan blir vi bara ensamma individer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar