30 juni 2012

Sjuk

I måndags blev kollega nr 1 sjuk, på tisdagen blev kollega nr 2 sjuk, och på onsdagen blev jag sjuk. Det hade varit lätt att skylla på smitta och virus som går och självklart så är det en smitta av något slag som gör mig sjuk. Men...

De smittor som finns runt oss har mindre med vår sjukdom att göra än vår dagsform. Om varje smitta som vi möter skulle rendera sjukdom som ett brev på posten så skulle vi vara sjuka jämt, vi omges nämligen ständigt av bakterier och virus. Likaså så delar sig våra celler jämt och ständigt och ofta uppkommer mutationer som skulle kunna leda till cancer. Men ändå är vuxna människor på det hela taget sällan sjuka.

Viktigast för att hålla sig frisk är "att må bra" då har vi ett väl fungerande immunförsvar som klarar nästan alla smittor och muterade celler.

Nu är jag sjuk, och jag kan se att jag har varit stressad på sista tiden, jag har slarvat med sömnen, mitt immunförsvar har haft en dålig arbetsmiljö. Eftersom jag inte lyssnat in kroppen, sett till att komma ur stressen och gett mig tid att vila så ser livet till att ge mig det jag behöver. Nu kan jag inget annat än vila och ta det lugnt. Och på köpet så får immunförsvaret lite gymnastik. För visst kan det kanske någon gång hända att man blir sjuk även när man mår bra, då är det immunförsvaret som behöver övning för att lära sig att känna igen en ny smitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar